Už jsem to patrně někde zmínil, ale u této knihy to chci zopakovat - vždy jsem obdivoval a oceňoval nakladatelství, která se nebála jít do určitého podnikatelského rizika, resp. dokázala vydat knihu, u níž se nedalo dopředu odhadnout, zda se „bude prodávat“. A přesto takovouto knihu vydala, a to mnohdy z důvodu zcela „netržního“, o to však sympatičtějšího a záslužnějšího - někdo si v tom nakladatelství zřejmě řekl, že by byla věčná škoda tak krásnou či hodnotnou knihu nevydat a tak díky právě takovýmto knižním nadšencům spatřila světlo světa publikace, která by se za „normálních okolností“ na pultech knihkupectví neobjevila. Dost však teoretických úvah - jedním z těchto nakladatelství je Barrister a Principal a kniha, jíž patří tento úvod, má název TAK TEĎ TU s podtitulem Komplementární svět Dalibora Chatrného.
Tento mimořádný umělec prakticky celé své tvůrčí období prožil v Brně, kde v ateliéru na Botanické ulici experimentoval s výtvarnými i jinými technikami. To, že bohužel není tolik znám jako jiní z jeho současníků, má více příčin, především tedy tu, že Dalibor Chatrný nikdy nepatřil k nějaké vyhraněné umělecké skupině, ale jeho tvorba, stále novátorská a nikdy neustrnulá na dogmatech, se neustále vyvíjela, navíc nejrozmanitějšími směry, což je mimochodem zřejmě jejím nejcharakterističtějším rysem. Publikace TAK TEĎ TU je ostatně právě na tomto fenoménu vystavěna.
Jde o nádhernou, vpravdě výpravnou knihu, která je členěna nikoli chronologicky, nýbrž tématicky, neboť Dalibor Chatrný se ve své tvorbě mnohdy vracel k dřívějším postupům a technikám, aby vzápětí přešel na zcela nové, neprobádané cesty. Původně grafik a rytec, vyvinul se Chatrný v umělce nesmírně širokého záběru, především však v experimentátora par excellence, na což je v knize kladen obvzláštní důraz tím, že je v ní čtenáři představeno téměř dva tisíce reprodukovaných děl, rozčleněných do 22 tématických kapitol.
Za publikací je vidět obrovská práce umělcovy dcery Dany a mnoha dalších spoluautorů, kteří svým dílem přispěli k tomu, že se Daliboru Chatrnému dostalo tři roky po smrti tak skvostného zhodnocení jeho celoživotního díla.
Ve stati s názvem Vidět svět jinak od Jiřího Machalíka jsou v závěru knihy podrobně a s hlubokou znalostí věci představeny Chatrného tvůrčí techniky a zhodnocen význam jeho tvorby v kontextu českého umění druhé poloviny 20. století. Knihu navíc doplňuje DVD s názvem Optickoakustické skladby - jedná se o umělcův společný projekt s hudebním skladatelem Aloisem Piňosem.
Říká se, že lépe je jednou vidět než stokrát slyšet. I pro čtenáře mé recenze bude jistě přínosnější, když se s knihou TAK TEĎ TU seznámí sami. Jsem přesvědčen, že - stejně jako já - i oni budou ohromeni Chatrného rozsáhlou tvorbou, především však jeho úsilím o stále nové a autentičtější umělecké výrazy.