JAK TVOŘÍM TEXTOVOU REKLAMU - 2 -
Jindy mi třeba přijde zakázka z časopisu, zaměřujícího se na zdravou výživu, biopotraviny a ekologický životní styl. Mám napsat krátký úvod k článku, pojednávajícím o “výhodách a významu individuální soběstačnosti v produkci potravin”. Základní heslo: “Zelenina z vlastní zahrádky - drůbež z vlastního chovu!” Má “to” být především “jednoduché a vtipné, kreativně-pozitivní a čtivé.” Takže se do toho pustím…
Postupuji podle následujícího schématu:
1. Přečtu si zmíněný článek.
2. Zvolím nejvýhodnější “konfigurační princip” - to je můj pracovní termín pro jednu z mnoha variant mého předběžného přístupu k textu. V tomto konkrétním případě se rozhoduji pro “asonančně-asymetrickou oscilaci” - opět pracovní termín (proplétání dvou překrývajících se, vzájemně protichůdných motivů).
3. Vyberu optimální “technické” provedení - z mnoha možností volím tu, která se mi zde jeví jako nejvhodnější - bude to dvousloková básnička se střídavými “poloabsolutními” rýmy.
4. Napsání vlastního textu.
Chtěl bych zdůraznit, že samotná tvorba textu (v tomto případě básničky) není tím nejtěžším a “nejpracnějším” - nejtěžší je kupodivu bod č. 2, totiž volba konfiguračního principu. A zde je výsledný produkt:
Když jsem se v Albertu podíval na ceny
drůbežích produktů, vajec a pórku
šel jsem si druhý den zakoupit kačeny
které si vykrmím na vlastním dvorku…
Květák a zelí si rovněž sám pěstuji
poté, co v Tesku jsem viděl je shnilé…
Lídlovi vzkazuji: “Jím zdravě, děkuji!”
a velkým obloukem vyhnu se Bille…
Za pár dní mi volá samotná šéfredaktorka, že se jí to moc líbí a jestli pro ně zase někdy něco nenapíšu. To jí bohužel slíbit nemohu - mám zakázek až nad hlavu a navíc jsem začal chovat kačeny a slepice a na zahradě pěstovat květák...