ANO vs ČSSD: Kdo má navrch na Facebooku?
Petr Střítežský | content specialist
Účet na Facebooku má v současnosti více než 4 miliony Čechů. Tato obrovská masa láká marketéry nejen ze sféry byznysu, ale také z politiky. Facebook totiž nabízí politickým stranám unikátní příležitost být v pravidelném kontaktu se svými (potenciálními) voliči a získávat zpětnou vazbu ke svým postojům a aktivitám. Budování vztahu se svým fanouškem/voličem je ale běh na dlouhou trať vyžadující kontinuální úsilí a profesionální administraci. Pojďme se společně podívat, jak si v současnosti v tomto směru vedou dvě největší politické strany – ČSSD a ANO - v době, kdy se nejbližší plánované tuzemské volby konají nejdříve v příštím roce a kdy jejich největší starostí není horlivý boj o každý hlas jako tomu je během předvolebního období.
ČSSD
https://www.facebook.com/cssdcz
Začněme největší vládní stranou - Sociálními demokraty. Už při prvním pohledu na stránku můžeme vidět, že Facebook opravdu v marketingové koncepci strany nehraje první housle. Kromě zpackané úvodní fotky, na níž důležitá data a text překrývají implicitně umístěná tlačítka Facebooku a profilová fotka, zarazí také celkový počet fanoušků. Vzhledem k tomu, že ČSSD při posledních volbách do Poslanecké Sněmovny volilo více než 1 000 000 oprávněných voličů, je aktuální počet fanoušků – necelých 16 500 – opravdu tristním číslem.
Co se týče samotné komunikace na stránce, ani zde není příliš co chválit. Strana komunikuje zhruba jednou denně, ale obsah je nezáživný, monotónní a z velké části pouze překopírovaný z vlastních stránek či médií. Pobídku pro dialog s fanoušky bychom hledali marně a pokud se pod příspěvky objeví negativní reakce, administrátory to nechává naprosto chladnými a na kritiku nereagují. Sociální demokraté zkrátka jakoby vůbec nepochopili, že sociální sítě jsou o interakci a dialogu. Dlouhodobým trnem v patě ČSSD je neschopnost přilákat mladé voliče. Právě Facebook může představovat velmi efektivní nástroj k omlazení stranického elektorátu, v rukou české Sociální demokracie však v tomto směru naprosto selhává.
Marketingové vedení ČSSD by možná udělalo nejlépe, kdyby svůj oficiální profil přenechalo Zdeňku Škromachovi, který zná svět sociálních sítí jako své boty a je rozhodně nejoblíbenějším politikem na sociálních sítích ať už díky jeho skalním fanouškům, či díky možná stejně početné skupině recesistů, kteří jeho občasné bizarní výstřelky berou jako součást jejich internetového meta-humoru.
Zdeněk Škromach se nebojí jít s dobou. Důkazem budiž toto proslulé selfie, na kterém můžeme vidět minulého, současného i budoucího českého prezidenta. :)
ANO
https://www.facebook.com/anobudelip
Profil ANO naproti tomu ihned zaujme počtem fanoušků, který je mezi českými politickými stranami vůbec největší – číslu 99 000 fanoušků se může rovnat jen TOP 09, která má zhruba o 3 000 fanoušků méně. Za TOP 09 pak následují až Piráti s 60 000 fanoušky. Další výrazný aspekt, kterým ANO oproti své konkurenci vyniká, je aktivita profilu. Facebookoví administrátoři velkého projektu Andreje Babiše za posledních 30 dní vypustili do éteru na 160 příspěvků, v měsíci před posledními volbami (komunální a senátní 10. – 11. října 2014) komunikovala strana dokonce 369 (!) příspěvků. Alespoň v tomto směru lze tedy s klidem v duši říci, že ANO skutečně „maká“, jak před volbami avizovalo. :)
Kvantitativně ANO svou komunikaci zvládá na stachanovských 110%, jak si ale nálož příspěvků vede kvalitativně? ANO lze definovat jako tzv. catch-all stranu a to zejména proto, že se nezatěžuje ideologickým zakotvením na tradiční pravolevé ose a také tím, že do značné míry stojí a padá na mediálním obrazu nejužšího vedení – v tomto případě zejména Andreje Babiše. Nikoho tedy asi nepřekvapí, že této definici podléhá také facebooková komunikace strany. Už po letmém zascrollování je zřetelné, kdo je předsedou a tahounem celého hnutí – Andreje Babiše zde poznáme ze všech možných úhlů: jako ministra, sportovce, schopného manažera i pivaře. Jako jednoznačné plus lze hodnotit počet interakcí, který za poslední měsíc přesáhl číslo 37 tisíc, v tomto ohledu druhá TOP 09 dosáhla na pouhých zhruba 17 tisíc. Ke cti jde adminům i to, že automaticky nemažou kritické příspěvky a v mnoha případech se snaží s internetovými kverulanty najít shodnou řeč, což je úkol mnohdy nadlidský.
Profil ANO má na kontě nejúspěšnější příspěvek za rok 2015 na naší politické scéně. Aktivita ministra Babiše ve věci budovy bývalé kliniky vynesla více než 3200 interakcí.
Řeč tvrdých čísel je nekompromisní, ANO má navrch v každé měřené metrice kromě příbytku/úbytku fanoušků, jejíž hodnota je ale dána výchozí pozicí, která je u obou stran na hony vzdálená.
Jak je z výše popsaného srovnání patrné, kvalitativní rozdíl mezi vlastní prezentací obou největších českých politických stran na Facebooku, je opravdu značný. Zatímco ČSSD zcela zaspalo dobu a používá Facebook jakoby pouze „z povinnosti“, ANO názorně ukazuje, jak se to má dělat a podstatná část raketového úspěchu lze bezesporu přičíst právě tomu, že jde s dobou a využívá ty nejmodernější marketingové postupy včetně efektivního využívání sociálních sítí. Chce-li se ČSSD alespoň v online světě přiblížit mladšímu elektorátu, její nastolená strategie bude muset projít razantními změnami.